Start kenniscentrum voeding en gezondheid

In het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch is het initiatief gepresenteerd om maatschappelijke problemen op het gebied van leefstijl en voeding gezamenlijk aan te pakken. De instellingen willen onderwijs, bedrijvigheid en toegepast onderzoek met elkaar verweven. Obesitas, de MRSA-bacterie en voeding voor kankerpatiënten zijn enkele onderwerpen van onderzoek.

Innovatie

Het project krijgt de naam Fhealinc, dat staat voor Food & Health Innovation Challenge. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans Hogeschool, toonde zich verheugd over het initiatief. ‘Bij innovatie moet je over de grens van je eigen wereld kijken.’

‘We zijn geïnteresseerd geraakt vanwege ons Lectoraat Analysetechnieken in de Life Science in Breda’, vertelt Van Kalmthout. Studenten aan de Academie voor Technologie van Gezondheid en Milieu voeren al een experiment uit met allergenen in kersen. Ook wat betreft ICT en Verpleegkunde wil Avans kennis delen in het expertisecentrum.

Internationale allure

Er moeten binnen drie jaar vijftien projecten ontstaan met een totale begroting van 1,7 miljoen euro. Wethouder Bert Pauli van Den Bosch stelde dat ‘vanuit Noordoost-Brabant iets van internationale allure wordt neergezet’. Annemarie Moons, gedeputeerde van de provincie Brabant, noemde het initiatief ‘een heel mooi voorbeeld hoe open innovatie moet plaatsvinden tussen overheid, onderwijs en ondernemingen’.

De initiatiefnemers zijn bovendien buren van elkaar. In 2015 zijn alle partijen gevestigd bij de nieuwe westelijke stadsentree van Den Bosch ter hoogte van de Onderwijsboulevard. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis en de Zuidelijke Land en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) zijn daar momenteel bezig met nieuwbouw. [EvG]

Zie ook het artikel:

Avans in expertisecentrum voedsel en allergrie 29-1-2009