Verslag vanuit Hamilton: Deel 2

Dinsdag 27 januari

Een competitiegevoel begint te ontstaan. Vandaag zijn drie ronden gespeeld en naarmate de ronden vorderen, neemt het begrip maar ook de moeilijkheidsgraad toe. En dus het competitiegevoel. Opvallend is dat de Roemeense studenten zeer fanatiek zijn. Vorig jaar waren dat de Poolse studenten. Je kunt natuurlijk niet generaliseren, maar wellicht is daar sprake van een inhaalslag? In ieder geval werkt het voor veel studenten stimulerend.

De lunches worden hier overigens gezamenlijk in de mensa van de universiteit genuttigd. Leuk te zien dat dat overal weer anders gaat, met andere gerechten en andere gewoonten. Overal wordt azijn bij geserveerd, om maar een klein voorbeeld te noemen. Onze cateraar zou overigens nog kunnen leren van de diversiteit van gerechten die hier aangeboden word.

Voor de avond hadden de Schotse studenten een bowlingcompetitie georganiseerd. We blijven hier maar wedstrijden spelen!

Woensdag 28 januari

We zitten op de helft van de game. Na een enerverende ochtend waarin inmiddels potentiële winnaars zichtbaar worden, was de middag ingepland voor vertier. In dit geval in Glasgow en onze 'host' had drie opties: een cultureel, shopping of pub-programma. De meeste begeleiders gingen natuurlijk voor het eerste programma (met o.a. een bezoek aan het geweldige Kelvingrove Art Gallery and Museum, echt een aanrader), de studenten voor de andere twee programma's.

En dan zie je dat teambuilding een zekere limiet heeft: alle Fransen vertrokken linea recta met elkaar de stad in (who knows where). Ook de Italianen blijven graag onder elkaar. De Nederlandse studenten doen dat af en toe ook wel, maar ik zie ze toch veel vaker in verschillende groepen verkeren. En, ook opvallend, iets meer dan de helft van onze studenten is voorzitter van zijn of haar team!

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Verslag vanuit Hamilton: Deel 1 28-1-2009

Studenten voor marketingspel in Schotland 28-1-2009