Beroordeelmijnleraar.nl aangepast

Op de site konden leerlingen anoniem laten weten wat ze vonden van hun met naam en toenaam genoemde leraren. Volgens het CBP had dit zeer negatieve gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van deze leraren, temeer omdat de beoordelingen hoog scoorden in internetzoekmachines. Wie de naam van een leraar intypte kreeg de beoordeling vaak als eerste zoekresultaat.

Op de site staan overigens geen docenten van Avans.

Site is aangepast

De beheerder neemt de kritiek ter harte en heeft de site inmiddels aangepast. Bezoekers die een beoordeling willen geven of inzien moeten zich voortaan registreren. Ze hebben alleen toegang tot de oordelen over leraren van hun eigen school.

Ook zijn de namen van leraren verwijderd uit drie grote zoekmachines, die de gegevens bovendien niet langer kunnen indexeren. Verzoeken van klagende leraren die willen dat al hun gegevens worden verwijderd, moeten voortaan worden ingewilligd door de site.

Publicatie van persoonsgegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen, stelt het CPB. Zeker onjuiste of verouderde gegevens kunnen grote schade berokkenen aan iemands belangen, goede naam of maatschappelijke mogelijkheden.[HC/HOP]