Bij de les met sms

Docenten die willen peilen of studenten de stof wel begrijpen, krijgen vaak weinig respons als ze studenten vragen hun hand op te steken. Angst voor een verkeerd antwoord speelt daarbij een rol.

Uitslag direct zichtbaar

Samen met het bedrijf Sendsteps heeft de VU een systeem in gebruik genomen waarbij docenten
meerkeuzevragen stellen in hun PowerPoint-presentaties. Studenten antwoorden per sms en de uitslag wordt direct zichtbaar in een staafdiagram. Als er veel fouten zijn gemaakt, kan de docent meer uitleg geven.

Ook voor het zichtbaar maken van meningen en het op gang brengen van discussie is het sms-stemmen handig, blijkt uit de proef die de VU heeft gedaan. Studenten betalen de sms-jes zelf; deelname is niet verplicht. [HC/HOP]