Digitaal kinderlokken strenger aanpakken

Dijkhoff heeft in haar minor onderzocht hoe de Nederlandse wet kinderen beter kan beschermen tegen kinderlokken via internet.

‘Digitaal kinderlokken, of wel grooming, is een erg actueel en nieuw fenomeen’, vertelt zij. ‘Nu zijn kinderlokkers wel strafbaar als ze kinderen via het internet tot handelingen aanzetten of op het moment dat ze bij een echte ontmoeting iets doen. Maar dan ben je eigenlijk al te laat.’

Grooming als zelfstandig delict

Volgens de student moet grooming als een zelfstandig delict worden opgenomen in het Wetboek van Strafrecht. ‘Er moet een bepaling komen dat kinderlokkers strafbaar zijn op het moment dat ze een ontmoeting voorbereiden.’  Hierdoor kan men ingrijpen tussen het grijze gebied van seksueel getinte chatgesprekken en de eerste ontmoeting. Via deze bepaling zou iedere volwassen strafbaar zijn die voorbereidingen treft voor een ontmoeting met een minderjarige met als doel seksueel misbruik. Ook als er geen digitale middelen bij aan te pas komen.

Voor haar onderzoek heeft Dijkhoff onder andere een strafrechtadvocaat geïnterviewd. Die heeft haar een richtlijn gegeven voor de strafbepaling. ‘De maximumstraf voor grooming zou een gevangenisstraf van twee jaar moeten zijn’, zegt de student. [AR]