Driekwart handicaps blijft onzichtbaar

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek voor het expertisecentrum Handicap + Studie naar studenten met een handicap. In de helft van de gevallen heeft de gehandicapte student een lees- of rekenstoornis: dyslexie of dyscalculie. Vijftien procent heeft psychische problemen.

Vrouwen vaker gehandicapt

Vrouwen zeggen vaker gehandicapt te zijn dan mannen: 9,5 om 7,7 procent. Ook de aandoeningen verschillen. Gehandicapte mannen noemen vooral gezichtsbeperkingen, dyslexie en concentratieproblemen, terwijl vrouwen met name lijden aan energietekort, pijn en chronische ziekten.

Voor studenten met een gezichtsbeperking is in alle gevallen een regeling met de universiteit getroffen. Zij krijgen bijvoorbeeld extra tijd voor tentamens of ontvangen een jaar langer studiefinanciering. Voor dyslectici is in 87 procent van de gevallen een oplossing bedacht. Van studenten met pijnklachten krijgt slechts tweederde steun.

Regelingen Avans in de maak

Avansdecaan Els van Lith ziet in de cijfers overeenkomsten met Avans. ‘Dat driekwart van de handicaps onzichtbaar is, kan ik onderschrijven.’ De meeste studenten lukt het om regelingen te treffen met de docenten. Avansbreed staan er nog geen regelingen vast. ‘We zijn juist een protocol aan het opstellen, om dit Avansbreed te regelen.’ Sinds kort kunnen dyslectici of studenten met een andere aandoening via het PowerPlatform ook hun stem laten horen en iets voor elkaar krijgen.

Aan de universiteit komt een handicap net iets vaker voor dan aan een hogeschool: 9,3 procent tegen 7,1 procent. De laatste twee jaar lijkt het aandeel gehandicapten te stijgen, al kan daarbij een rol spelen dat ze nu via internet worden ondervraagd en niet meer telefonisch. [BB/HOP,EvG]