Harry Koopman: gasthoofdredacteur

Nummer 8 van Punt, die nu in de bakken ligt, kent een bijzondere hoofdredacteur: bestuursvoorzitter Harry Koopman van Avans. Voor één keer mocht hij, in samenwerking met de redactie, de inhoud bepalen van de krant.

In maart neemt Koopman afscheid als de hoogste baas van Avans. Hij laat over een aantal verhalen in de krant nog één keer zijn licht schijnen. Koopman leidt ons langs de plekken bij Avans die voor hem vol herinneringen zitten. Bovendien praten medewerkers die eveneens binnenkort vertrekken over zijn bestuurstermijn. Harry Koopman kreeg vanochtend het eerste exemplaar van de krant uitgereikt.

Machtigste student

De tien machtigste studenten binnen Avans zijn door Punt ook maar eens op een rijtje gezet. Wie zijn het en wat krijgen ze voor elkaar? Dat lees je vanaf vandaag in de nieuwe Punt. Avansstudenten blijken in de rondvraag nog niet erg naar het buitenland te kijken. Met internationalisering zijn ze niet bezig. ‘De studie en het bedrijf waar ik werk zijn vooral op de Nederlandse markt gericht. En ik zie mezelf ook niet zo snel werken bij een internationaal bedrijf’, zegt een student.

Elektrotechniek is de grote liefde van oud-student Ferdi Laban. Hij studeerde bij Avans en startte daarna zijn eigen bedrijf in die sector, PIA. Dat is uitgegroeid tot een internationale onderneming. Na een klus met het updaten van de software op een sleepboot in Nederland, mocht hij ook in het buitenland met boten aan de slag. ‘Ik was stomverbaasd, de rederij had tickets voor ons klaarliggen. Of ik de boot in Singapore ook even wilde upgraden.’

Kredietcrisis

Een baan krijgen of een bedrijf starten gaat op dit moment steeds lastiger door de kredietcrisis. Zijn studenten bang dat ze geen werk vinden na hun studie? Of studeren ze nog maar even door, zolang de kredietcrisis duurt? Die vragen stelde Punt aan experts én natuurlijk aan Avansstudenten zelf. En de carnavalskraker van dit jaar wordt voorspeld. Snel lezen en dan carnaval gaan vieren! [EvG]