Landelijke docentendag in Den Bosch

Dertig docenten van Nederlandse hogescholen zijn te gast om te horen hoe Avans met dit systeem werkt.

Het vakgebied ERP (Enterprise Resource Planning) wordt ook wel Business Management genoemd en gaat over het organiseren van bedrijfsprocessen. Het informatiesysteem Dynamics NAV wordt gebruikt voor de ondersteuning van processen binnen een bedrijf. Alle gegevens worden erin vastgelegd, van financiën en logistiek tot productie en personeel.

Voorloper

Avans heeft dat systeem erg stabiel neer weten te zetten. Daarbij hebben studenten met hun eigen notebook toegang tot het systeem. Avans is daarmee voorloper in Nederland. ‘We hebben hiervoor in november 2008 niet voor niets de prestigieuze international prijs “Excellence Award in Academic Alliance” ontvangen’, zegt docent Hans van der Hoeven van de Academie voor Financieel Management (AFM) in Den Bosch.

De ochtend staat in het teken van de wijze waarop Avans technisch werkt met het ERP-systeem. ‘We hebben vrijwel de grootste installatie van Nederland in de lucht: zo’n vijftig databases met elk veertig bedrijven: alles bij elkaar 2.000 oefenbedrijven’, meldt Van der Hoeven.

In de middag is er een workshop voor docenten in de financiële studierichtingen. Avans presenteert onderwijsmateriaal dat door AFM-docenten Lennard Terpsma en Hans van der Hoeven is ontwikkeld voor derde- en vierdejaarsstudenten. Collega’s uit het land leren over de achtergronden en gaan zelf met het systeem aan de slag. Ze mogen onderwijsmateriaal meenemen om op hun hogescholen te gebruiken. [EvG]