Meer uitzendkrachten in hoger onderwijs

In het hbo zijn de loonkosten voor zulk personeel-zonder-contract gestegen van 6,7 procent in 2003 naar 10,1 procent in 2007. Zo hoog is het aandeel in de afgelopen tien jaar niet eerder geweest.

Snel groeiende opleidingen

Misschien komt het doordat snel groeiende opleidingen gastdocenten moeten inhuren, speculeert een woordvoerder van de HBO-raad. Er komen tenslotte steeds meer hbo-studenten. Ook huren onderwijsadministraties in de zomer vaak uitzendkrachten in. Gezien de drukte zijn dat er wellicht iets meer dan anders.

Aan de universiteiten is de stijging minder sterk. In 2004 ging 4,3 procent van de totale loonkosten naar personeelsleden zonder contract. Dat was drie jaar later 5,8 procent. Het is niet bekend waar de stijging precies in zit. [AR]