Positief verrast door Avanscampagne

Bij de presentatie van de campagne gisteren in Den Bosch werd er positief gereageerd op actieve werving van studenten via internet. De medewerkers toonden vooral veel interesse in de nieuw opgezette site Avansopen. En hoe potentiële studenten hier via banners op scholierensites en Hyves naartoe worden gelokt.

Nieuwsgierig

Zelfs presentator Harm Beijer, interim-directeur van Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentzaken, is nieuwsgierig naar het effect van de internetwerving. ‘Voor ons is het ook een verrassing wat deze campagne oplevert. We krijgen wel cijfers over het aantal hits binnen. Maar dat zegt ons niet zoveel, want we hebben geen vergelijkingsmateriaal.

Verder was er veel waardering voor de nieuwe structuur bij de open dag. De indeling van opleidingen was in het verleden te rommelig. Nu zitten de studies van verschillende sectoren bij elkaar in het gebouw. Verder wordt er voortaan gewerkt met overzichtelijke banniers. De spandoeken vertegenwoordigen de verschillende sectoren, ieder met een eigen kleur.

Kanttekeningen

Tijdens de presentatie werden ook de nodige kanttekeningen geplaatst. Er was vooral kritiek op de internettest waarmee scholieren kunnen bepalen wat voor type student ze zijn. Deze hulp bij het maken van de juiste studiekeuze is de speerpunt van de campagne. De test leidt echter tot een enorme lijst aan ‘geschikte’ Avans-opleidingen.

Harm Beijer: ‘De test leidt niet tot een één-op-één studieadvies. Dat is denk ik onmogelijk. De test is ook bedoeld om een bepaalde interesse op te wekken. Misschien leidt de test namelijk wel tot verrassende opleidingen. Dan gaat een scholier nadenken over deze studie en kijken of die bij hem past.’

Niet te behappen

Verder moest Beijer uitleggen waarom de campagne zich alleen richt op voltijdstudenten. ‘We zijn ook bezig met een campagne voor deeltijd- en voor internationale studenten. Maar die zijn nu nog niet gereed. Dat was logistiek en financieel niet te behappen. Deze campagne voor voltijdstudenten hebben we in slechts vier maanden uit de grond gestampt!’

De presentatie van de wervingscampagne vindt nog plaats in Breda en Tilburg. Allereerst aan de Lovensedijkstraat op 3 februari, om 16.00 uur in lokaal 63.217. Op donderdag 5 februari kunnen medewerkers in Tilburg vanaf 16.00 uur terecht in lokaal CA215. Op de hogeschoollaan in Breda vindt de presentatie plaats op maandag 9 februari, vanaf 16.30 uur in lokaal HF003. [CT]