Saxion groeit snel, Fontys wint

De instroom van Fontys Hogescholen groeit met 9,9 procent naar een indrukwekkende 11.813 nieuwe studenten. De hogeschool met vestigingen in Eindhoven, Tilburg en Venlo is nu de grootste studententrekker en neemt de koppositie over van de Hogeschool van Amsterdam. De grootste stijger van het afgelopen jaar ligt in het oosten van het land: Saxion Hogescholen zag de instroom aanzwellen met een ferme 11,3 procent. Dat blijkt uit de nieuwe instroomcijfers van de HBO-raad.

Groei bij Avans

Uit deze cijfers blijkt dat de instroom bij Avans ten opzichte van vorig jaar met 256 studenten is gegroeid. Dat is een toename van 3,8 procent. In totaal 6.922 eerstejaars zijn gestart bij de hogeschool.

Het totale aantal eerstejaars is in het hbo gegroeid met 2,4 procent naar bijna 119.000 studenten. De Hogeschool Utrecht (1,6 procent minder eerstejaars dan vorig jaar) en de Hogeschool van Amsterdam (1,4 procent minder) blijven ruim onder die landelijke groei, net als de Haagse Hogeschool (0,3 procent minder).

Hogeschool InHolland gaat omhoog

De Hogeschool Inholland was na de millenniumwisseling een paar jaar lang de populairste hbo-instelling van Nederland, maar verloor gaandeweg ongeveer een kwart van zijn instroom door fusieproblemen en ontevreden studenten. Vorig jaar sloeg de hogeschool de weg omhoog weer in en dit jaar groeit hij met een stevige 4,2 procent.

De definitieve instroomcijfers verschillen sterk van de wilde voorspellingen die vorig jaar de ronde deden. Die werden gebaseerd op de ‘vooraanmeldingscijfers’ van de IB-groep, terwijl die niet bruikbaar waren. Doordat er een nieuw aanmeldsysteem werd gelanceerd (Studielink) waren de tussenstanden onvergelijkbaar met die van voorgaande jaren. [BB/HOP, AR]