‘Universiteiten in China het mooist’

Veroude wil wat van de wereld zien. En overal waar hij komt bezoekt hij de universiteitsgebouwen. ‘In Scandinavië waren ze niet zo bijzonder, net zoals hier. In Marokko kun je echt zien dat ze van de staat zijn. Maar de universiteiten in China zijn het mooist’, weet hij nu.

Hij trok de afgelopen zeven weken door Azië. Aangekomen in Hong Kong ging hij via China, Mongolië en Tibet naar Myanmar. En passent maakte hij foto’s van de universiteiten waar hij langs kwam.

Weggestuurd

De universiteit van Inner Mongolië heet: Youth College of Political Science of Inner Mongolia Normal University. Deze telt zo’n tienduizend studenten. De bouw zorgt voor een imponerend aanzicht: het gebouw ligt op een verhoging en de muren zijn schuin. De universiteit ligt vlak naast een sloppenwijk. ‘Het is raar om even verderop houten vervallen huisjes te zien’, zegt Veroude.

In Myanmar alleen al heeft hij vijf universiteiten gezien. Maar de docenten zijn er arm. ‘Een leraar verdient twintig dollar per dag. Ik heb docenten gesproken die taxi rijden, omdat ze daarmee meer kunnen verdienen. Het onderwijs wordt daar op die manier uitgehold’, vindt hij.De fraaie universiteit van Mandalay was wel goed beveiligd. ‘Daar ben ik door de politie weggestuurd met mijn camera. Toch ben ik over het hek geklommen om een foto te maken.’

De Chinese universiteiten zijn gigantisch. Op de Chengdu universiteit zitten alleen al op bepaalde faculteiten meer dan 6.000 studenten. Rond de Chinese Sichuan universiteit is een hele campus gebouwd, waar studenten wonen. Veroude: ‘Het zijn niet alleen maar faculteiten in Sterrenkunde, ze hebben er ook gewoon Bouwkunde en Recht net als wij.’

Kunstwerk

Veroude maakt de reizen om te onderzoeken in welk land hij zou kunnen wonen. Hij wilde altijd al eens in het buitenland wonen. ‘Ik ben nu in Afrika, Rusland en Scandinavië geweest. In de zomer wil ik naar Amerika.’ Waar hij een weekje roostervrij is, staan Ierland en Sardinië nog op de planning.

De reizen combineert hij soms met het maken van een kunstwerk. Zo reed hij door de Sahara en Spanje om de juiste plek te vinden om een auto in onderdelen uit te stallen. ‘Exploding view’ noemt hij het. De zesduizend onderdeeltjes sleepte hij in zijn caravan mee. Foto’s daarvan exposeert hij. [EvG]