‘Xplora is voor ons niet fijn werken’

Informaticastudenten hebben weinig in Xplora te zoeken, stelt Damen, derdejaars Bedrijfskundige Informatica. ‘Wij hebben specifieke software nodig op de computers waarmee we werken. Die staat niet op de computers in Xplora’, stelt hij. ‘En voor laptops is die software te zwaar’, vult Wijffels aan.

Hun opleiding verhuisde dit schooljaar van de Lovensdijkstraat naar de Hogeschoollaan. Op de oude locatie hadden de studenten hun eigen computerruimtes.

Vrij houden

Op de Hogeschoollaan zijn vier computerlokalen met de specifieke software ingericht. Het probleem is dat deze lokalen voor lessen van alle academies gebruikt worden. ‘Dan kunnen AIB-studenten hun werk niet uitvoeren en moet je een paar uur wachten’, zegt Damen. ‘Op het moment dat je zelfstandig wil gaan werken, ben je van die vier lokalen afhankelijk.’

De studenten zeggen zo niets met de lokalen op te schieten. ‘Minstens één ervan moet altijd vrij worden gehouden voor studenten. Op de Lovensdijkstraat konden studenten van andere academies niet inloggen. Dat zou nu ook een oplossing zijn’, meent Damen. Bovendien zijn de computers niet ‘los’ te reserveren; als een groep van tien studenten de ruimte boekt, staat het hele lokaal met dertig computers gereserveerd.

Geen oplossing

Er is nog geen oplossing in zicht, meldt adjunct-directeur Christophe Otto. ‘Alles moet in samenspraak gebeuren met DIF (Diensteenheid ICT & Facilitaire Dienst, red.). Je moet kijken naar de hele huisvesting, alles is met elkaar verweven. Andere academies hebben ook vragen en behoeften.’

Het enige wat de academie nu kan doen, is nagaan welke problemen er zijn. Studenten moeten hun klachten daarom altijd melden. ‘Als studenten een lokaal uitgestuurd worden terwijl ze aan het werk zijn, moeten ze dat aangeven. Zo krijgen we een beter inzicht in het probleem.’ De academie denkt erover om een meldpunt te maken voor de klachten van studenten.

Wijffels denkt wel dat het goed komt: ‘In de Lovensdijkstraat waren we gewend. Hier went het ook wel. Maar we willen er niet op achteruit gaan.’ [EvG]