Xplora wil verbeteren

Na de interviews met de studenten, wordt bekeken wat zij missen in Xplora en wat oplossingen zijn tot verbetering. De bedoeling is dat er een klankbordgroep ontstaat onder leiding van Ellen Simons, adjunct-directeur van het Leer- en Innovatiecentrum.

Gebruikersoverleg

‘Deze week en volgende week gaan we studenten langs met vragenlijsten. Op de drie locaties willen we in totaal 125 studenten hebben gesproken. Daarna analyseren we de resultaten en splitsen we die uit per locatie’, zegt Mieke van Vlerken van Xplora Den Bosch.

‘We bestaan nu drie jaar in Den Bosch en vinden het tijd voor een evaluatie’, stelt Van Vlerken. ‘Elke drie maanden hebben we een overleg met medewerkers van alle Xplora’s. Daaruit bleek dat we het erg belangrijk vinden om naar een gebruikersoverleg toe te werken en daar hebben we nu de eerste stap voor gezet.’

Afvalprobleem

‘De faciliteiten en dienstverlening staan centraal en of de studenten bekend zijn met wat we te bieden hebben aan databases en catalogi. Maar ook het afvalprobleem komt aan de orde. We weten dat studenten grotendeels positief zijn. Maar we willen zien hoe we ervoor staan en in kaart brengen wat er leeft bij onze klanten.’ Een klankbordgroep van studenten buigt zich daarna over de knelpunten en mogelijke oplossingen.

Onder de studenten die meedoen aan de enquête worden twintig ‘poken’ verloot. Dat zijn digitale visitekaartjes; een soort usb-sticks met je hyvepagina erop. [EvG]