Eerste studenten leren brand blussen

Vanaf dit jaar kunnen tweedejaarsstudenten van de opleiding een diploma Bedrijfshulpverlening (BHV) behalen. De eerste groep studenten heeft deze cursus succesvol afgerond en kreeg gisteren het diploma. De volgende groep gaat komende week op cursus.

‘Het is een mijlpaal voor de veiligheidsopleidingen om zo de praktijk in huis te halen’, omschrijft docent Kees Roelofs bij de uitreiking. In het derde en vierde jaar biedt de opleiding de studenten vanaf dit jaar ook extra cursussen aan in de beveiliging en veiligheidskunde.

Mensen helpen

‘Het is belangrijk om ervaring op te doen tijdens je studie. Dat kan met BHV, je leert de vaardigheden om mensen te helpen’, aldus Roelofs. De vaardigheden kunnen ze ook al inzetten bij het bedrijf waar ze hun bijbaantje hebben.

En misschien ook bij Avans. Directeur Titia Bredée van de Academie voor Management en Bestuur, waar IV onder valt, wil kijken of de studenten ingezet kunnen worden als BHV’er. ‘Bij een ontruiming kunnen ze helpen als ze toch op school zijn.’

Unaniem vonden de mannen brandbestrijding het leukste onderdeel. ‘Maar wel het praktijkgedeelte daarvan’, zegt student Maarten Narraina. Hij deed mee aan de cursus voor de praktijkervaring. ‘Het is toch goed om die te hebben naast je opleiding. Het bedrijfsleven vraagt erom en Avans betaalt nu mee.’

Meer kansen

De diploma’s maken de studenten aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. ‘Onze opleiding was erg gericht op de overheid. Dat is nog zo, maar steeds meer studenten kijken ook naar het bedrijfsleven. Met dit op hun CV hebben ze meer kansen in de private markt’, legt Roelofs uit.

De docenten komen ook nog aan de beurt: vanaf september krijgen de docenten van IV dezelfde cursus. [EvG]

In de volgende Punt10 meer over de cursus brandpreventie van de studenten.