Ex-ict-student gepakt voor bedreigen Bredase scholen

De voormalig informaticastudent op het hbo had op een internetforum een schietpartij op een Bredase school aangekondigd. De man heeft direct na zijn aanhouding bekend en verklaard dat deze bedreiging een grap was. Hij heeft twee studies bij Avans voortijdig afgebroken, werd dit weekend bekendgemaakt.

Het is onbekend of de man het op Avans gemunt had, maar dat is niet waarschijnlijk. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, liet weten dat de politie geen contact heeft gehad met Avans om te waarschuwen.

Schietpartij

De arrestatie volgt een dag na het bloedbad op een Duitse school, waarbij een zeventienjarige scholier zestien mensen vermoordde. Op het internetforum had de man geschreven dat hij het ‘record van Chu’ zou verbeteren. Die zin verwijst mogelijk naar de schietpartij van de Koreaan Cho Seung-Hui in Amerika, die 32 studenten doodschoot op de campus van Virginia Tech.

De politie overwoog bij de arrestatie zelfs het leger en luchtsteun in te zetten, zo maakten politie, justitie en de burgemeesters van Breda en Zundert vanmiddag bekend op een persconferentie. Volgens justitie had de man een ‘zorgwekkend profiel’. De instanties hadden voorafgaand aan de arrestatie scenario’s klaarliggen voor het geval het daadwerkelijk tot een schietpartij zou komen.

De Rijsbergenaar wordt maandag voorgeleid. Het gaat om een ex-hbo-student ict die zijn studie niet heeft afgemaakt en nu werkt als parttimer in een supermarkt. [EvG]