Ex-ict-student langer vast voor bedreiging

De rechter-commissaris in Breda besloot gisterenmiddag het voorarrest van de inwoner van Rijsbergen met twee weken te verlengen.

Avans niet gewaarschuwd

De ex-student dreigde via internet een bloedbad aan te richten op een school in Breda. Onbekend is of hij daarmee Avans bedoelde. Maar dat is niet waarschijnlijk. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur, liet eerder weten dat de politie geen contact heeft gehad met Avans om te waarschuwen.

Hulp van FBI

De verdachte schreef op een Amerikaanse website dat hij op een school in Breda mensen zou doodschieten. De politie kon de jongeman met behulp van de Amerikaanse FBI, die het internetadres achterhaalde, donderdagnacht arresteren.  Hij legde meteen een bekentenis af.

Het zou gaan om een grap. In Breda en Zundert was vrijdag de op een na hoogste fase van het rampenplan van kracht. Overwogen werd om meer dan honderd scholen te sluiten. [AR]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Ex-ict-student gepakt voor bedreigen Bredase scholen 13-3-2009