Getuigenissen van seksueel geweld Rwanda

‘We kozen voor honderd dagen, want zolang heeft ook de genocide in Rwanda, nu precies vijftien jaar geleden, geduurd’, vertelt  Nicolle Sommers, docent Recht aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys en als bestuurslid van de stichting betrokken bij de organisatie.

De tentoonstelling laat portretten van de slachtoffers van seksueel geweld zien. Twintig indringende foto’s, gemaakt door de Canadese kunstenaar Samer Muscati, gedrukt op linnen. Op 7 april wordt de expositie geopend op de Universiteit van Tilburg. Gelijktijdig komt het bijbehorende boek uit: The Men who killed me. Daarin staan zeventien getuigenissen van zestien vrouwen en één man over het seksuele geweld dat hun leven verwoestte.

Getuigenis

‘When I reflect on my lost childhood, I have a feeling of such extreme sadness. I lament whenever I remember all the dreams that I once cherished and are now forever lost. I lament when I remember all those men who repeatedly raped me during genocide, those same men who broke and destroyed me and every single aspect of my life. Those same men who killed me, slowly but very effectively’, aldus de getuigenis van Clementine Nyinawumuntu.

In 1994 brak in Rwanda een bloedige strijd uit tussen de etnische groepen de hutu’s en de tutsi’s, waarvan vooral de tutsi’s het slachtoffer waren. In honderd dagen tijd werd een miljoen mensen vermoord en tussen de 250.000 en een half miljoen kinderen en vrouwen werden slachtoffer van seksueel geweld.

Deze vrouwen lijden daar nog steeds onder. Ze zijn lichamelijk en psychisch beschadigd. Velen hebben aids. Mukomeze zoekt sponsors voor projecten die de vrouwen ter plekke ondersteunen, bijvoorbeeld met medicijnen of bij het opzetten van een eigen bedrijfje. ‘Mukomeze’ betekent ‘Empower her’.

Opbrengst

De foto’s op linnen kunnen worden gekocht, evenals het boek. De opbrengst komt ten goede aan Mukomeze. De opening van de expositie en de uitreiking van het boek, waarbij iedereen welkom is,   vinden plaats in het Zwijssengebouw van de Universiteit van Tilburg, op 7 april tussen 16.00 en 18.00 uur. Daar worden getuigenissen voorgelezen en er zijn sprekers. Alles in het Engels.

Meer informatie over onder meer de verdere reis van de expositie is te vinden op: www.mukomeze.nl en www.menwhokilledme.com. [PM]