Groot alarm op Avans

Een docent van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) had namelijk in de ‘bunker’, waarin chemische stoffen worden bewaard, gekristalliseerd picrinezuur aangetroffen. Omdat de stof in deze vorm explosief is, heeft de docent meteen alarm geslagen.

In principe ongevaarlijk

Het zuur is volgens adjunct-directeur van ATGM Corné Verhees in principe niet gevaarlijk. ‘Het wordt door studenten gebruikt voor laboratoriumproeven. In vloeibare vorm is het een ongevaarlijk stofje, maar na verloop van tijd kan het gaan kristalliseren. En in die vorm kan er een explosie ontstaan, bijvoorbeeld bij vervoer’, zegt hij in BN/De Stem

Verhees meldde geen verklaring te hebben waarom het zuur te lang in de bunker opgeslagen is geweest. De academie is dat momenteel aan het onderzoeken.

Ontruiming

In het schoolgebouw waren op het moment van de melding enkele tientallen mensen aanwezig. Deze zijn verzocht het gebouw te verlaten.

Vanochtend was er bij de ATGM nog niemand bereikbaar voor een reactie.[AR]