Hogescholen komen samen in Den Bosch

Docenten van onder andere de Hanzehogeschool Groningen, InHolland en Saxion hadden er een behoorlijke reis voor over om naar Avans te komen. Een kleine dertig docenten hoorden hoe Avans met de laatste versie van bedrijfsinformatiesysteem Dynamics NAV werkt. Dit systeem wordt gebruikt bij economische vakken.

Voorloper in Nederland

Het vakgebied Business Management gaat over het organiseren van bedrijfsprocessen. Het informatiesysteem Dynamics NAV is een uitgebreide database met alle informatie over de gang van zaken binnen bedrijven. Avans is op dit gebied voorloper in Nederland. Docent Hans van der Hoeven van de Academie voor Financieel Management in Den Bosch nam daarvoor vorig jaar een prijs in ontvangst.

De aanwezige docenten gebruiken een oudere versie van het programma of compleet andere bedrijfsinformatiesystemen. Patrick Witteveen van Saxion heeft geen ervaring met Dynamics. ‘Deze dag is voor mij een eerste oriëntatie. Maar je merkt dat er nu een grote gemene deler aan het ontstaan is met dit programma. Avans mag mij laten zien dat het volwassen genoeg is om het te gaan gebruiken.’

Voorproefje

Van der Hoeven vertelde hoe Avans in 2007 met Dynamics is gestart. Daarvoor werd tien jaar lang een ander programma gebruikt, dat minder gebruiksvriendelijk was. ‘Je wilt studenten actueel opleiden. Elke twee jaar kijken we weer een stap verder.’ Hij gaf daarom ook al een voorproefje van de mogelijkheden met de nieuwe versie van Dynamics, die later dit jaar uitkomt.

Eigen laptop

Wat in de praktijk goed werkt, is dat studenten op hun eigen laptop met het systeem kunnen werken. ‘Het is plezierig voor ze om op hun eigen apparaat te werken. Ze zijn niet afhankelijk van een pc en je kunt altijd aan de slag’, stelt Van der Hoeven.

Peter Cramer, docent aan de Hanzehogeschool Groningen, had er een lange treinreis voor over om bij de dag aanwezig te zijn. Zijn school gebruikt nog een oudere versie van het systeem. ‘We willen binnenkort vernieuwen en willen daarom de stappen zien die hier gemaakt zijn.’ [EvG]