Huiselijk geweld onder studenten

Het Steunpunt Huiselijk Geweld in Tilburg krijgt maandelijks enkele studenten over de vloer. Maar naar schatting is slechts 12 procent van de gevallen van mishandeling onder huisgenoten bekend.

Studenten doen vaak geen melding van huiselijk geweld, omdat ze bang zijn om ongeloofwaardig over te komen. Ook zijn ze angstig voor de consequenties van een melding.

Seksuele intimidatie

Univers geeft in het artikel twee voorbeelden van studenten die in hun studentenhuis met huiselijk geweld te maken hebben gehad. Een buitenlandse student werd weggepest, omdat zij de mooiste kamer van het huis kreeg. Ook hebben drie studentes jarenlang last gehad van seksuele intimidatie van een mannelijke huisgenoot.

Vanaf 1 maart kent Tilburg een tijdelijk huisverbod bij geweld. Iemand die zich schuldig maakt aan fors huiselijk geweld of hiermee dreigt, kan voor tien dagen de toegang tot zijn eigen woning ontzegd worden. [MK]