Recessie treft student in portemonee

Uit het jaarlijkse onderzoek van Studenten.net, dat onder ruim duizend hbo- en wo-studenten werd gehouden, blijkt dat de gemiddelde student op de arbeidsmarkt voor zekerheid gaat. In 2009 wordt door 18 procent van de studenten gekeken naar de overheid als werkgever. Vorig jaar ging het om slechts 14 procent. De animo voor een baan bij multinationals is daarnaast gedaald van 31 procent in 2008 naar 28 procent in 2009.

Passende baan

Bovendien ervaart 38 procent van de starters op de arbeidsmarkt het vinden van een passende baan als zeer moeilijk. Volgens hen is de economie slecht en liggen de banen niet voor het oprapen. Toch verwacht 43 procent van de starters binnen drie maanden na het afstuderen de baan van hun voorkeur te hebben gevonden.

De kosten van levensonderhoud zijn voor studenten toegenomen. Gekeken is naar uitgaven als boodschappen, kleding, telefonie, uitgaan, sport, verzekeringen en huisvesting. Als gevolg van de stijgende kosten komt de gemiddelde mannelijke student 129 euro per maand tekort. Bij de gemiddelde vrouwelijke student bedraagt dit maandelijkse tekort 45 euro. [CT]

Nog meer informatie over de kredietcrisis en hoe studenten hiermee om kunnen gaan, is te lezen in Punt08.