Rustplekje op de hogeschool

Met een minimaal budget werd in korte tijd een kantoor in de kelder omgetoverd tot een sfeervolle ruimte.  Op 23 april wordt het nieuwe ‘stiltegebied’ officieel geopend door Avansbestuurder Marja Kamsma.

De opening gaat gepaard met verschillende workshops en een ‘ritueel’ op de trap naar de kelder. Wat dat ritueel wordt, wil Corina van Steenhoven, vanuit de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken bij het project betrokken, nog niet verklappen.

De workshops hebben allemaal te maken met ‘stilte’ en ‘geestelijk welzijn’. Avansmedewerker Peter van Dongen komt bijvoorbeeld uitleg geven over Mindfullness, een manier van leven waarbij het hier en nu centraal staat en Peter van Bragt, medewerker International Office en duiker, maakt belangstellenden deelgenoot van de ‘stilte onder water’.

Onder de indruk

Gisteren werd de sleutel van het nieuwe ‘stiltegebied’ overhandigd aan Van Steenhoven.  Het kleine groepje dat daarbij aanwezig was, is onder de indruk van de ruimte, die is ontworpen door Renate Vos, oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost.

‘Het is exact geworden zoals ik het op papier had’, zegt Vos. De ontwerpster heeft door de combinatie van bijvoorbeeld goedkoop houten plaatwerk en luxe behang geprobeerd toch een aantrekkelijke kamer te maken, ondanks het beperkte budget.

Niet claimen

In het stiltegebied kan iedereen even tot rust komen. Door te mediteren, een boekje te lezen of misschien wel te bidden. Van Steenhoven benadrukt dat niemand de ruimte kan claimen. Hij is voor iedereen. Bidden kan bijvoorbeeld achter de gedeeltelijk transparante paneelgordijnen, die de ruimte in tweeën delen. ‘De openheid blijft daarmee bewaard’, zegt Van Steenhoven.

‘Ik ga hier zeker af en toe naar toe om tot rust te komen’, zegt Peter van Dongen, werkzaam bij de Diensteenheid ICT en Facilitaire zaken. ‘Maar je zult je er ook toe moeten zetten om die rust te nemen’, denkt DMCS-medewerker Krista van Berkel.

Geestelijke vitaliteit

Van Steenhoven geeft aan dat ze waarschijnlijk, net zoals bij het stiltegebied in de Avansvestiging in Den Bosch, activiteiten gaat organiseren, om bezoekers te trekken. Behalve als plek om tot rust te komen, wil Van Steenhoven dat er ook allerlei workshops op te gebied van ‘geestelijke vitaliteit’ gaan plaatsvinden. Ze is daarover in onderhandeling met onder meer Avans Vitaal.

Na de opening op 23 april gaat het stiltegebied als proef in eerst instantie een maand volledig de hele dag open, om te peilen of dat werkt en of de ruimte goed wordt gebruikt. [PM]