Student wil boeken weg uit Xplora

Mirsepanj nam vanuit de academieraad van haar opleiding contact op met Xplora om haar onvrede over de Bossche Xplora te laten horen. Ze kwam precies op het goede moment, nu Xplora een gebruikersoverleg wil starten. ‘Ze waren het helemaal met me eens. Zelf waren ze ook al aan het kijken wat er verbeterd kon worden’, zegt Mirsepanj.

‘De drukte, het klimaat, de rotzooi. We hebben al een lijstje opgesteld met een stuk of twintig knelpunten’, meldt de student. Het is nog de vraag wat er op korte termijn gaat veranderen. Er komen eerst overlegsessies over de resultaten van de enquêtes die Xplora de afgelopen weken heeft gehouden. ‘Het grootste probleem is dat het overal druk is en nergens stil’, vindt de Bossche student.

Boeken weg

Zelf had Mirsepanj al oplossingen bedacht: ‘Mijn voorstel is om alle boeken weg te halen en op de derde verdieping te zetten met individuele werkplekken. Dan kunnen er op de eerste en tweede verdieping meer computers komen.’ Maar het is nog de vraag of de vloer het gewicht van alle boeken wel kan dragen.

Ook pleit ze voor een informatiescherm in Xplora. ‘Er moet sowieso een scherm komen als je binnenkomt, waarop staat welke plekken vrij zijn en welke gereserveerd zijn.’ Eerst wordt nu per locatie bekeken wat de problemen zijn en welke oplossingen haalbaar zijn. ‘De klachten komen denk ik allemaal op hetzelfde neer. Maar om ze op te lossen, heb je ook met de diensten te maken en met wat de Raad van Bestuur wil. Zo wil ik ook meer stopcontacten en werkplekken in de Bossche kelder, maar dat staat los van Xplora.’

Eind van dit schooljaar hoopt ze dat de inventarisatie klaar is, zodat er volgend schooljaar al aanpassingen kunnen komen. Mirsepanj: ‘Xplora wil het zelf ook heel graag, dus het gaat geen jaren duren.’ [EvG]