Avans krijgt softwarelicenties

Studenten kunnen nu gebruik maken van dezelfde software als Vanderlande, het programma SolidWorks. ‘Het is fijn als de studenten het ontwerpen en testen van machines op dezelfde software kunnen doen. We maken hier modellen voor het bedrijf en dan kan de informatie goed worden overgedragen’, stelt docent Martin Rodenburg.

Bagage afhandelingssystemen

Avansstudenten hebben voor het bedrijf, dat bekend is van bagage afhandelingssystemen zoals op Schiphol, al vaker machines ontworpen. Zoals deze bagageband met een lift. Rodenburg: ‘De tekeningen hiervan zijn overgedragen aan Vanderlande, maar die zijn gemaakt met andere tekenprogramma’s. Dat kan nu nog makkelijker. En studenten zijn al bekend met de software als ze bij Vanderlande gaan stagelopen.’

Cursussen

De software is niet goedkoop en een handig geschenk, maar de gift van het bedrijf heeft meer pluspunten. ‘We willen studenten beroepsgericht opleiden. Daarom is het fijn om deze goede contacten te hebben. Het is misschien nog wel belangrijker dat het bedrijf ook cursussen geeft in hun ontwerp-methodiek’, stelt Rodenburg.

Avans en Vanderlande werken al een jaar samen. Docenten van AI&I konden bij het bedrijf vorig jaar een vierdaagse cursus over deze methodiek volgen. [EvG]

Youtube-link voor een filmpje van het productieproces van de bagageband met lift.