Avans met elf hogescholen naar China

Zeven medewerkers van Avans reisden mee naar het Verre Oosten met de studiereis van het HBO-I Platform. Dat is een samenwerkingsverband van de ICT-opleidingen op het hbo in Nederland. Tweejaarlijks organiseert het platform een conferentietour, die dit jaar Beijing aandeed. In eerdere conferentietours werden Amerika en Japan bezocht.

Contacten leggen

Het voornaamste doel van de reis is deskundigheidsbevordering en het leggen van contacten. ‘Daarom hebben we universiteiten en bedrijven in de ICT-sector bezocht’, vertelt adjunct-directeur René Schenk van de Academie voor Technologie en Management in Breda.

Studenten stimuleren

Aan de reis namen veertig medewerkers van twaalf hogescholen deel. Zij werden opgeroepen hun studenten te stimuleren een deel van hun studie in China te doen. Een studenten-bemiddelingsbureau stelde vast dat er ongeveer 7.500 Chinese studenten een opleiding in Nederland doen, tegenover 600 Nederlandse studenten in China.

De Avansdelegatie in China bestond uit medewerkers van de Academie voor ICT & Business (AIB) in Breda, de Academie voor Industrie & Informatica (AI&I) in Den Bosch en de Academie voor Technologie en Management (ATM) in Breda. [EvG]