Avansstudent in Mexico maakt het goed

Guadelajara

De student van de Avans School of International Studies volgt op dit moment een opleiding aan de universiteit van Guadelajara. ‘Hij maakt zich in beperkte mate zorgen’, vertelt Van Bragt, die de student heeft gesproken. ‘Maar hij is niet van plan om naar huis te komen. Ik denk dat dit ook niet nodig is. Guadelajara ligt buiten de clustergebieden waar nu de varkensgriep is geconstateerd.’

Dodelijke slachtoffers

Het virus heeft in Mexico inmiddels 150 slachtoffers geëist, aldus het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie meldt ook dat nog onbekend is waarom er zoveel dodelijk slachtoffers zijn, omdat volgens het WHO het virus goed te behandelen lijkt. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert desondanks om niet naar Mexico te gaan als dit niet noodzakelijk is. Ook in andere landen is het virus, nog beperkt, opgedoken. Zoals in Spanje en Nieuw-Zeeland.

Brief voor acacemiedirecteuren

Vandaag ontvangen de academiedirecteuren van Avans een brief waarin staat dat de communicatie naar studenten die in het buitenland studeren, gecoördineerd via het International Office verloopt.

Voorlopig is er volgens Van Bragt geen reden voor paniek. Het office houdt wel continu bij wat de ontwikkelingen zijn, zodat studenten die in het buitenland zitten tijdig geïnformeerd kunnen worden. ‘Ik volg continu de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de RIVM, ECDC en WHO.’

NHTV haalt een student terug

De NHTV in Breda haalt wel één van haar studenten terug uit Mexico vanwege de uitbraak van varkensgriep, zo meldt Omroep Brabant op woensdag 29 april.

Het gaat om een stagiair die in Mexico-stad verblijft, zo liet een woordvoerder van de school Omroep Brabant weten. Elf andere studenten van de hogeschool lopen stage in resorts aan de kust. Zij mogen van de school blijven zitten, omdat het risico op besmetting daar kleiner is.

De NHTV stuurt voorlopig geen nieuwe stagiairs naar Mexico. [PM/AR]