Deeltijd economie bij Avans scoort goed

Avans Hogeschool staat in de ranglijst van grote en middelgrote hogescholen op een zevende plaats, de middenmoot. De meeste deeltijdopleidingen zijn ondergebracht bij de Academie voor Deeltijd in Breda. De economische opleidingen van deze academie springen eruit.

Groot verschil tussen opleidingen

Het verschil tussen dezelfde studies in Breda en Den Bosch is vaak groot. Bedrijfseconomie in Den Bosch staat op één, terwijl zijn broertje in Breda de vierde plaats haalt. Commerciële Economie haalt in Breda een eerste plaats, terwijl de opleiding in Den Bosch onderaan op een negentiende plaats bungelt.

Small Business and Retail Management in Breda staat op één net als Veiligheidskunde in Den Bosch. Personeel en Arbeid krijgt slechts een zestiende plaats toebedeeld. Avans heeft in Breda, qua studentenaantallen, de grootste opleiding Accountancy, maar deze scoort een onvoldoende in de Keuzegids.

Sociale Studies bovenin

Niet alleen de economische opleidingen halen hoge scores. De deeltijdopleidingen van de Academie voor Sociale Studies Breda staan over het algemeen redelijk bovenin de lijsten, met als uitschieter Culturele en Maatschappelijke vorming op een derde plaats.

De Pabo scoort bovengemiddeld en Verpleegkunde krijgt in de gids een goed en staat op plaats drie van de tien beoordeelde opleidingen. Ook de opleiding Fysiotherapie van de Academie voor Gezondheidszorg in Breda is erg goed beoordeeld. Kanttekening: er worden maar twee opleidingen besproken in de gids.

Beoordelen

De opleidingen worden in de Keuzegids beoordeeld op onder meer de groepsgrootte van colleges en werkgroepen, studierendementen en accreditatieoordelen. Zwaar wegen de oordelen van de deeltijdstudenten.

Tot nog toe zijn er elk jaar alleen Keuzegidsen verschenen waarin voltijdstudies werden vergeleken. Deze editie is geheel gewijd aan deeltijdstudies. In een inleidend artikel maken de auteurs zich zorgen over de staat van het deeltijdonderwijs. Bepaalde disciplines worden nauwelijks in deeltijd aangeboden. Ook verschilt het aanbod sterk per regio. [HC/HOP/MK]