Facebook oorzaak lagere cijfers

Studenten die zich inschreven op Facebook halen bovendien lagere cijfers. Uit onderzoek aan de Ohio State University blijkt dat het gemiddelde cijfer van studenten mét een profiel ongeveer een half punt lager ligt dan dat van hun studiegenoten.

Virtuele netwerk

Ze studeren immers maar één tot vijf uur per week, tegen elf tot vijftien uur voor andere studenten. Toch denkt het merendeel van de 148 bevraagde gebruikers niet dat het virtuele netwerk slecht is voor hun studieresultaten.

Te grote afleiding

De Amerikaanse promovenda die het onderzoek deed kan niet hardmaken dat juist het netwerken op Facebook tot lagere cijfers leidt. ‘Sommige studenten zouden ook wel een ander excuus vinden om niet te hoeven studeren, en daardoor eveneens lage cijfers halen.’  De onderzoekster zelf – Aryn Karpinski – is overigens niet op facebook te vinden: ‘Het zou voor mij een te grote afleiding zijn’. [IB/HOP]