Fysio en Verpleegkunde in verre oorden

De meeste studenten Fysiotherapie en Verpleegkunde lopen hun stages dichtbij huis. Maar er zijn elk jaar weer meer studenten die de wereld willen ontdekken en een gedeelte van hun studie over onze landsgrenzen invult.

Toekomstig beroep

Begin deze maand zijn dertig studenten naar het buitenland vertrokken om daar hun toekomstige beroep uit te oefenen. Anne en Miriam, studenten Fysiotherapie vlogen bijvoorbeeld naar Zuid-Afrika, terwijl Fleur en Nynke ervaringen opdoen in Bolivia.

De studenten gaan naar het buitenland in het kader van de minor Internationalisering die ze tijdens het derde of vierde jaar van de opleiding kunnen volgen. Voordat ze vertrokken volgden ze vier weken een voorbereidingsprogramma. Hierbij leerden de studenten vanalles over cultuurverschillen.

Communicatie en cultuur

Docent Joost van Iersel gaf tijdens de minor een aantal lessen over communicatie en cultuur. ‘De focus ligt op het opdoen van competenties die te maken hebben met het omgaan met andere dingen. Veel landen waar de studenten naartoe gaan hebben een heel andere cultuur. Daar probeer ik ze inzichten in te geven aan de hand van thema’s zoals politiek of gezondheidszorg. De studenten bekijken hoe de situatie is in het land waar zij naartoe gaan.’

Een aantal Avansstudenten hebben een pagina aangemaakt op waarbenjij.nu of travelmessage.nl. Via de website van Punt kun je de studenten op hun weblogs volgen tijdens hun stage. [MK]