Grand Café voor 66.000 euro op de schop

Het Grand Café in Tilburg staat momenteel bijna altijd leeg. Een doorn in het oog van studenten die graag meer werkplekken zien in het gebouw. ‘In overleg met de studentenraad is daarom besloten het café te verbouwen. Het huidige meubilair gaat eruit en er komt een verplaatsbare wand voor de bar’, vertelt Opdam. De Raad van Bestuur van Avans heeft 66.000 euro beschikbaar gesteld voor de werkzaamheden.

Niet rendabel

Gezien het lage aantal studenten in Tilburg en de ‘concurrentie’ van de soos van Totus, de Tilburgse studentenvereniging die in de kelder van het Avansgebouw zit, was exploitatie van het Grand Café op dezelfde manier als in Breda en Den Bosch niet rendabel. Eerder opperde Peter Hollants, directeur van de Academie voor Bouw & Infra, de ruimte van het Grand Café al als oplossing voor het tekort aan werkplekken voor studenten in Tilburg.

Minder luxe

Er worden extra stopcontacten aangesloten en er komt minder luxe meubilair in de ruimte. ‘Studenten kunnen er straks werken en als nodig kan de ruimte snel omgebouwd worden voor bijvoorbeeld diplomeringen, conferenties of ontvangsten.’ De meubels die nu in het Grand Cafe staan, worden weer ergens anders bij Avans weggezet. ‘Die gaan niet verloren’, zegt Opdam. Eind mei moet de verbouwing klaar zijn. [AR]