Hbo steeds populairder

Dat concludeert Qompas uit onderzoek onder zo’n dertigduizend scholieren uit de derde klas van het havo en vwo. Zij moeten een eindexamenprofiel kiezen en vulden daarover een aantal vragenlijsten in. Daarin werd ook gevraagd welke hogescholen of universiteiten ze leuk of juist niet leuk leken en waar ze zouden willen studeren.

Technische universiteiten in de lift

Op de ranglijst van populairste onderwijsinstellingen leveren bijna alle universiteiten één of meerdere plaatsen in, met uitzondering van de Universiteit Utrecht, die haar derde plaats behoudt, en de technische universiteiten.

Die zetten alle drie een enorme stap vooruit. De nauwere samenwerking tussen Qompas en de TU’s kan daar een verklaring voor zijn, maar zelfs dan is de winst opmerkelijk. De Universiteit Twente springt van de twintigste naar de dertiende plaats, de TU Eindhoven klimt tien plaatsen en staat nu achtste en de TU Delft gaat van de negende naar de zesde plaats.

Tilburg verliest tien plaatsen

Een schril contrast met de universiteiten van Tilburg en Maastricht, die ieder tien plaatsen verliezen en niet in de hbo/wo-top twintig voorkomen. Naast de Universiteit Utrecht en de TU Delft zit alleen de Universiteit van Amsterdam nog bij de tien populairste instellingen.

De Universiteit Leiden verliest haar vijfde plaats en verdwijnt zelfs uit de top tien. Hoe de individuele hogescholen het doen, is nog onduidelijk. Het volledige onderzoek wordt pas over enkele dagen openbaar gemaakt. [IB/HOP]