Hbo wil wijziging associate degrees

Al eerder was duidelijk dat de hogescholen het oneens waren over de opzet van de associate degree-opleidingen waarmee ze experimenteren. Vooral de inbedding in de vierjarige bacheloropleiding stuit op bezwaren, blijkt uit een brief aan minister Plasterk. Die inbedding is onder meer bedoeld om gediplomeerden die de smaak te pakken hebben, in twee jaar het bachelordiploma te laten halen.

Ad's schieten tekort

Maar twee plus twee is volgens de HBO-raad niet zomaar vier. De diepgang en breedte van de ad-opleidingen zouden tekortschieten omdat ze zich sterk op de instroom vanuit het mbo en op een bepaalde functie in het bedrijfsleven richten. Daarom volstaan twee extra jaartjes niet om aansluitend het vereiste bachelorniveau te halen.

Koppel de opleidingen liever los, adviseert de HBO-raad en geef ze een eigen kop en staart, zodat ze meer betekenis krijgen op de arbeidsmarkt. De hogescholen moeten het programma samen met het werkveld kunnen invullen. Het automatische doorstroomrecht naar de bachelor zou daarmee vervallen.

Eigen accreditatie en financiering

De korte opleidingen moeten een eigen accreditatie krijgen én eigen financiering. Het macrobudget van het hbo mag er niet onder lijden. Ook de naam van de nieuwe onderwijstrajecten blijkt gevoelig te liggen. Noem ze liever geen tweejarige hbo-opleidingen. ‘Kort hoger onderwijs’ is een betere aanduiding, vindt de HBO-raad. Dan blijft het verschil met de hbo-bachelor duidelijk.

In totaal stonden vorig studiejaar 2096 studenten bij ad’s ingeschreven, gemiddeld minder dan veertig studenten per ad. Van de 55 lopende ad’s had de helft twintig studenten of minder, een kwart minder dan tien. Associate degrees als muziek (dirigent hafabra) aan de Hanzehogeschool of industrieel product ontwerpen aan Windesheim hadden slechts drie studenten. Small business and retail management aan de Stenden Hogeschool is met 212 studenten het populairst.

Avans

Avans heeft momenteel zeven associate degrees: Accountancy, Marketing Management, Management in de Zorg en Chemische Technologie in Breda, Small Business en Retail Management en Financiele Dienstverlening Den Bosch  en Bouwtechnische Bedrijfskunde in Tilburg.[HC/HOP]