Hbo’ers nog niet massaal aan master

Nog even en de helft van alle masterstudenten van de universiteit zou uit het hbo komen, waarschuwde voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad begin dit jaar. Hij vindt dit jammer omdat een academische master volgens hem meestal niet geschikt is voor de praktisch opgeleide hbo’ers. Er zouden volgens hem beter zijn om meer hbo-masters aan te bieden.

Maar universiteiten merken weinig van een toename van hbo’ers in universitaire masteropleidingen. Naar verhouding worden het er juist minder. In 2005 kwam één op de vier masterstudenten uit het hbo (24,9 procent), terwijl dat twee jaar later nog maar één op de vijf was (20,6 procent).

Raden naar oorzaken

De HBO-raad bevestigt de cijfers. Naar de oorzaken kan de raad alleen maar raden. Misschien willen afgestudeerde hbo-studenten eerst even werken voordat ze aan een masteropleiding beginnen. Het zou kunnen dat de schakelprogramma’s de drempel hoger maken dan voorheen. Ook gaan er meer scholieren van het mbo naar het hbo en die zijn wellicht minder geneigd om nog een tweede vervolgstudie aan de universiteit te volgen.

Bovendien lopen de jongste instroomcijfers tot september 2007. De economische crisis moest toen nog komen. Wie weet hebben de huidige hbo-studenten minder zin om zich op de arbeidsmarkt te storten en kiezen ze vaker voor een vervolgopleiding.

Masterspecial in Punt

In editie van de papieren Punt, die nu in de bakken ligt, is een ‘masterspecial’ toegevoegd. Hierin vind je verhalen over hbo-masters, instroomminors, de kamermarkt in universiteiten en een interview met Minister Plasterk. [BB/HOP]