Kunststudenten openen Watertoren

Nog een beetje verf hier en daar, maar eigenlijk zijn ze er al klaar voor. Roos Terra, vierdejaars, en Pim de Bilde, derdejaars,  behuizen vanaf deze maand de Watertoren in Den Bosch met hun jonge kunstenaarscollectieven: POST en Presentatielab Zonder Titel. Op zaterdag 18 april is de opening.

Niet naar de Randstad

Nogal een statig onderkomen voor studenten, dat Rijksmonument aan de rand van het centrum. Ze zijn er dan ook bijzonder blij mee. ‘Als er in Den Bosch niks kwam voor jonge kunstenaars, dan waren we waarschijnlijk vertrokken na onze studie. Naar de randstad, Rotterdam of Amsterdam’, zegt De Bilde.

Het Bossche Makershuis bracht daar verandering in. Die organisatie wil Den Bosch als stad voor jonge creatievelingen positioneren. Via het Makershuis konden ze met hun ideeën plots terecht in de Watertoren. Die hebben ze flink opgeknapt en ingericht naar hun zin.

Studentengalerie

Op de begane grond komt een verkooppunt voor de bezoekers. Op de eerste verdieping is de ruimte van het Presentatielab van Terra. Daar hebben jonge kunstenaars een plek om te exposeren. Dat kon voorheen in een studentengalerie in de Hennequinstraat, maar die plek hebben ze inmiddels verlaten.

Een verdieping daarboven is het kantoor van POST, waar jonge kunstenaars uit verschillende disciplines samen opdrachten kunnen maken. De Bilde: ‘We inspireren elkaar en we helpen elkaar op zakelijk vlak. Niemand heeft ervaring met opdrachten krijgen en het echte werk. Dan kan een initiatief als dit heel waardevol zijn.’

Experimentele tentoonstelling

De opening is zaterdag van 16.00 en 00.00 uur. Tijdens de dag is er een experimentele tentoonstelling van Avansstudent Lars Schreuders, bijzonder eten en drinken, een grafische workshop en zijn er doorlopend voorstellingen. Daarna is het gebouw open van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur. [EvG]