Meer studentenkamers dankzij crisis

Het aanbod van studentenkamers was afgelopen maand veertig procent groter dan in maart 2008. De stijging is opvallend. Een jaartje eerder werd slechts 4,5 procent groei gemeten, die volgde op een daling van 4,6 procent in het jaar ervoor.

Prijs daalt niet

Toch valt het aan de prijs nog niet te merken. Per vierkante meter betalen studenten nu 18,83 euro en dat is 5,6 procent meer dan vorig jaar. De kamerprijzen stijgen dus ruim twee keer zo snel als de inflatie. Vooral in Amsterdam-Zuidoost werden de kamers duurder (16,2 procent), terwijl de prijs in Almere met juist 6,9 procent omlaag dook.

In Enschede zijn de kamers het goedkoopst: gemiddeld 247 euro. Dat is bijna honderd euro goedkoper dan het gemiddelde van 345 euro. In Amsterdam moesten studenten 464 euro neertellen. [BB/HOP]