Missie: meer activiteiten bij Pabo

Officieel is het geen studievereniging, maar als er iemand is die de papierhandel wil regelen, graag. Sprookjesbos wil het eenheidsgevoel terugbrengen bij de Pabo door veel dingen te organiseren, korte lijnen tussen docenten en studenten te houden en de sfeer te verhogen.

Klooster

‘Sinds de verhuizing van de Pabo naar de Hogeschoollaan is de gezelligheid een beetje weg bij de Pabo hoorden we van studenten en docenten’, zegt Turpijn. ‘In het klooster werden veel activiteiten georganiseerd . Nu gaan de meeste studenten gelijk na de lessen naar huis.’

Turpijn besloot hier iets aan te doen en trok Loeff met zich mee. ‘We hebben dertien studenten om ons heen verzameld die ook wel wat willen ondernemen, maar niet te veel willen regelen.’

De Pabo had nooit een studievereniging. ‘Wel een studentenvereniging, Paborama, maar die organiseren af en toe een feestje en houden zich niet bezig met studieverdiepende activiteiten’, meent het tweetal.

Voor Turpijn en Loeff is de Pabo niet hun eerste studie. ‘Bij mijn vorige opleiding architectuur heb ik ook een dergelijke club opgezet. De ervaring is er dus’, zegt Loeff.

Lagerhuis

De twee hebben genoeg ideeën. ‘Een soort Lagerhuis over onderwijsvernieuwing staat op de planning. En we horen geluiden dat een aantal eerstejaars vinden dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de creatieve vakken’, zegt Turpijn.

‘We houden het bewust klein, zodat we volgend jaar het aantal activiteiten kunnen uitbreiden. Nu wordt een opzet gemaakt, zodat anderen verder kunnen bouwen.’ Het is nog niet de bedoeling om een officiële studievereniging te worden. ‘We willen eerst op de markt zijn en mensen bekend met ons maken. Daarna de erkenning zoeken door misschien toch het papierwerk in orde te maken’, legt Turpijn uit. [MK]