NHTV krijgt universitaire opleiding

De wet op het hoger onderwijs staat al enige jaren toe dat hogescholen universitaire studies aanbieden en universiteiten hbo-studies. Het is voor het eerst dat dit daadwerkelijk gebeurt.

Strategische redenen

De in december geaccrediteerde – en nu ook gefinancierde – bachelor vrijetijdswetenschappen gaat in september van start. De Engelstalige opleiding komt in de plaats van de gelijknamige bachelor van de Universiteit van Tilburg (UvT), die ‘om strategische redenen’ wordt opgedoekt. De instelling zou geen multidisciplinaire opleidingen meer willen aanbieden.

NHTV-collegevoorzitter Hans Uijterwijk vindt het te kort door de bocht om te stellen dat de Tilburgse opleiding door hem is overgenomen. ‘Je kunt beter zeggen dat de cirkel nu rond is. Vrijetijdswetenschappen in Tilburg is twintig jaar terug voortgekomen uit een initiatief van de NHTV. Feitelijk werd de opleiding al mede gedragen door docenten van ons. Eigenlijk keert de opleiding dus weer terug bij de instelling waar ze thuishoort.’

Masteropleiding in Tilburg

NHTV en UvT blijven nauw samenwerken. De bachelors van de NHTV kunnen straks naadloos verder studeren aan de masteropleiding vrijetijdswetenschappen, die in Tilburg blijft. Het gezamenlijke onderzoeks- en kenniscentrum staat onder leiding van de Tilburgse hoogleraar Hans Mommaas. Ook de NHTV-docenten van vrijetijdswetenschappen – die vrijwel allen gepromoveerd zijn – krijgen daar onderzoekstaken.

De academische honger van de NHTV is nog lang niet gestild. Samen met de Wageningen Universiteit wil ze een tweede academische bacheloropleiding ‘toerisme’ beginnen waarvan de eerste twee jaar in Breda worden gevolgd en het derde jaar in Wageningen.

Dubbel diploma

Afgestudeerden krijgen een dubbel diploma. Formeel is zo’n joint degree pas mogelijk als dit onderdeel van de nieuwe wet op het hoger onderwijs door de Tweede Kamer is goedgekeurd. Gezien de brede parlementaire steun durven de instellingen daar wel op vooruit te lopen.

NHTV wordt universiteit?

Als klap op de vuurpijl wil hij samen met de Open Universiteit een wo-master ontwikkelen ‘op het gebied van cultureel erfgoed en toerisme’. Laat de NHTV zich straks wellicht omdopen tot universiteit? Uijterwijk: ‘Die aanvraag zouden we op zijn vroegst in 2014 kunnen doen, als de academische bacheloropleiding vier jaar gedraaid heeft. Maar of we het kunnen waarmaken weet ik nog niet. Voorlopig noemen we onszelf nu ‘instelling voor hoger onderwijs’, die hbo én wo-opleidingen aanbiedt.’ [HC/HOP]