Studenten en docenten van de academie werken sinds korte tijd met blogs. Per vak wordt een blog aangemaakt, waarop studenten hun vragen kwijt kunnen en waar docenten en studenten weer op kunnen reageren. Ook wordt de inhoud van de blog door de docent gebruikt om zijn lessen in te vullen. ‘Eventueel kunnen we dit later bij stages ook invoeren’, denkt Hans van der Heijden, docent aan de Pabo. ‘Bovendien vermindert hierdoor het e-mailverkeer.’
Pabowiki
Ook wordt er momenteel gewerkt aan een Pabowiki waarop uiteindelijk allerlei informatie van studenten, docenten en het werkveld komt te staan. ‘Er zijn inmiddels kennisteams binnen de Pabo van docenten en mensen uit het werkveld. Zij houden zich bezig houden met taal, rekenen, het jonge kind en ICT. Hun bevindingen komen op de wiki terecht. Op deze manier kunnen we informatie uitwisselen’, legt Van der Heijden uit
Uit een enquête over de kennis en het gebruik van social software onder studenten en docenten van de Pabo bleek dat studenten nog wel meer weten dan docenten, maar dat deze hard bezig zijn om de achterstand in te halen.
Innovatie
De enquête is bedoeld als instrument om inzicht te krijgen in het gebruik van social software onder studenten en medewerkers. ‘We kunnen niet alles zelf bedenken, maar moeten dat samen met de studenten doen. Misschien hebben zij heel andere ideeën over innovatie,’ geeft Van der Heijden aan.
Onder de deelnemers aan de enquête werd ook een FLIP-Mino verloot. Tessy Bosman ging er met de zakcamera vandoor. ‘Ik ben er blij mee en zal deze zeker gaan gebruiken. Ook voor school, want voor mijn portfolio moet ik regelmatig wat filmen tijdens mijn stage. Laatst stond ik nog flink te klungelen met zo’n grote camera. Dit lijkt me makkelijker.’ [MK]
Punt. Of had jij nog wat?