Prijs voor studenten St. Joost uitgelekt

De SpinAward voor het beste jong talent ging naar Avansstudenten Kaspar van Leek, Pieter Vermeulen en Joost van Dorst van de Akademie voor Kunst & Vormgeving | St. Joost in Breda.

De SpinAwards zijn de Nederlandse jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. De prijzen worden uitgereikt sinds 1998. ‘Een mooie prestatie, onze studenten op het podium tussen alle grote bureaus’, zegt docent Gé Smits trots.

Sporticonen

De studenten zetten tijdens hun minor Marketing en Vormgeving de campagne ‘Nieuwe Sporticonen’ op. Deze maakten zij voor de hulporganisatie Right to Play, die sport en spel gebruikt om kinderen in ontwikkelingslanden te helpen.

Eén en al verwarring

De uitslag was voor de bekendmaking gisteren al uitgelekt op internet. ‘Een grote misser’, vond Smits. Tijdens de officiële uitreiking gisteravond in de Amsterdamse Westergasfabriek is volgens hem  ‘wel tienduizend keer’ excuses gemaakt aan de zaal.

De uitgelekte gegevens zorgden ook voor commotie bij de Avanswinnaars. ‘Het was één en al verwarring. Omdat ze een zilveren award kregen, dachten ze eerst dat ze tweede waren geworden’, legt Smits uit. Maar de zilveren prijs was in dit geval gewoon de hoofdprijs. [EvG]