Serieuze games voor verplegers

De tweedejaarsstudenten van de opleiding hadden de spellen speciaal voor het ziekenhuis ontworpen. Nu het project ten einde is gekomen, koos het ziekenhuis gisteren de drie beste spellen uit om verder te ontwikkelen. Een filmploeg van Brabant10 was ervoor naar Avans gekomen om het nieuws te verslaan.

Ron van Hees, coördinator van het leercentrum van het Elisabeth, ziet de game als leervorm voor verpleegkundigen wel zitten. ‘We hebben gelet op de creativiteit en toepasbaarheid van het spel. Dit is een prettige manier van leren voor de werknemers. De studenten hebben met hen gepraat en zijn inhoudelijk diep op de stof ingegaan’, vond hij.

Horrorspel

De winnende groep studenten simuleerden een nachtdienst in het Elisabeth. Compleet met enge geluidseffecten, lijkt het op een horrorspel. ‘Het gaat over het goed toepassen van de protocollen in het ziekenhuis. Naarmate de dienst vordert, wordt het spel vriendelijker’, legt student Tom Loots uit. Volgens Van Hees was het spel herkenbaar en was de sfeer goed weergegeven.

Mens-erger-je-niet

De tweede plaats ging naar een virtueel bordspel, een soort mens-erger-je-niet, waarin verpleegkundigen leren over pijnbeleving bij patiënten. Plek drie was voor het spel Deliplay. Verpleegkundigen kunnen in die quiz leren hoe ze patiënten het beste op de afdeling kunnen houden. Het spel was al volledig voorzien van het logo en de kleuren van het ziekenhuis. ‘Zij hebben het beste naar de klant geluisterd’, vond Van Hees.

Boze patiënten

Ook het omgaan met boze patiënten hadden studenten onder de loep genomen. In het spel Stop the Motion ging het om het maken van de juiste keuzes om de mensen weer rustig te krijgen. ‘Daar komt jarenlange ervaring bij kijken, maar de studenten hebben het goed verwerkt’, vond Van Hees.

Stop the Motion werd door de studenten zelf verkozen tot beste serious game van het project. De makers van dit spel mogen CMD vertegenwoordigen tijdens de Nederlandse Gamedagen in juni.

Een aantal spellen iste zien én te spelen op deze site. Het verslag dat Brabant10 van de dag maakte, vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=n0LDmvuIoB8 .[EvG]

In de papieren Punt10 staat een interview met de makers van een spel over het bestrijden van het Norovirus.