Sprekers Avans op Dag van de Filosofie

Samen met de Universiteit van Tilburg (UvT) heeft Avans gekozen voor het thema: ‘Verzoening… of verzet?’ Dat thema komt terug in lezingen over bijvoorbeeld verzet tegen een ongeneeslijke ziekte of als persoon tegen de maatschappij. ‘Naast bekende filosofen, zoals Peter Sloterdijk, Willem Schinkel en Bas Haring, zijn er ook interessante gasten door Avans voorgedragen’, zegt Has Klerx van de UvT. Samen met Cees van Dongen, projectmanager van Avans, organiseerde hij de dag.

Vrijheid van meningsuiting

Avanslector Fotografie Flip Bool van de Akademie voor Kunst & Vormgeving|St. Joost vertelt over zijn onderzoek naar ons denkbeeld van het monument op de Dam. Youssef Azghari, docent Sociale Studies in Breda, gaat in op het actuele dilemma van respect versus de vrijheid van meningsuiting.

Namens de Academie voor Bouw & Infra in Tilburg en Den Bosch komt de filosofie van de architectuur aan bod. Na een lezing van de Belgische architect Koen van Synghel gaat hij met belangrijke architecten in discussie. Het gaat dan om de vraag of je grootse bouwwerken neer kunt zetten zonder mensen uit te buiten en te onderdrukken.

Expositie oud-student

Gabriel Eisenmeier, onlangs afgestudeerd aan kunstacademie St. Joost in Breda, exposeert foto’s rondom het thema activisme. Daarnaast is er voor studenten een vrije ruimte ingericht. Studenten van Avans en de Universiteit van Tilburg hebben daar een platform om hun eigen werk te presenteren.

Toegangsprijs is voor studenten 15 euro. De standaardprijs is 30 euro. De kaartverkoop is inmiddels gestart via www.dagvandefilosofie.nl. [EvG]