Studenten vinden legale software duur

Toch is 86 procent van de studenten bereid om legale software aan te schaffen tegen een redelijke prijs. Verder komt meer dan de helft van de studenten op illegale wijze aan haar software. Eenderde van de studenten kopieert weleens computerprogramma’s van familie of vrienden en 19 procent downloadt software illegaal via internet.

Oriëntatiegedrag

Uit het onderzoek blijkt verder dat internet bij studenten een grote rol speelt in hun aanschaf- en oriëntatiegedrag. Twee op de drie ondervraagden kocht afgelopen maand iets online, 24 procent heeft zijn pc of laptop via internet aangeschaft en 55 procent oriënteert zich online voordat hij een computer aanschaft.

Via surfspot.nl kunnen studenten en medewerkers van universiteiten en hogescholen redelijk goedkoop legale software voor thuisgebruik aanschaffen. De webwinkel heeft jaarlijks 170.000 bezoekers uit het hoger onderwijs. [CT]