Veel interactiviteit op Avans Onderwijsdag

Het thema van de onderwijsdag is ‘leeromgeving 2.0’ en speelt daarmee in op de huidige interactieve wijze waarop jongeren communiceren. Er werken morgen dan ook tientallen studenten mee aan de onderwijsdag.

Huiskamer

Studenten van de nieuwe Bossche opleiding Advanced Business Creation (ABC) laten zien hoe hun ideale – interactieve – leeromgeving eruit ziet. Studenten Communication & Multimedia Design tonen interactieve installaties. Deelnemers kunnen ook plaatsnemen in de huiskamer van studenten Sociale Studies en met hen speeddaten over hun mediagebruik.

Er lopen ongeveer dertig promostudenten rond die docenten en medewerkers aanzetten om te twitteren en te sms-en. De boodschappen die zij versturen, verschijnen op een groot scherm.

Extra veel bezoekers

De Avans Onderwijsdag 2009 vindt morgen plaats in het Chassé Theater in Breda. Het hele gebouw wordt daarvoor gebruikt: de verschillende zalen, het Chassé Cinema en de negen foyers. De organisatie verwacht dit jaar extra veel bezoekers, omdat naast docenten nu ook medewerkers zijn uitgenodigd. Bovendien moet iedereen aan zijn directeur een zeer goede reden opgeven om niet te verschijnen op de dag.

'Homo Zappiens'

Behalve allerlei mini-workshops en demonstraties worden op de dag verschillende lezingen gehouden. Marije Markus, betrokken bij de organisatie, verwacht onder andere veel van de lezing van Wim Veen, hoogleraar Educatie & Technologie aan de Technische Universiteit Delft. Hij spreekt over de ‘Homo Zappiens’, de generatie jongeren die al zappend, sms-end en chattend door het leven gaat.

‘Hij is een goede verteller en hij laat veel zien, zoals filmpjes, waarin goed duidelijk wordt dat jongeren met van alles tegelijk bezig zijn. Terwijl ze aan een presentatie aan het werken zijn, chatten ze met hun vrienden’. zegt Markus. ‘Hij heeft zijn verhaal aangepast aan de onderwijsdag. Hij gaat er specifiek op in wat dit voor gevolgen heeft voor de begeleiding van studenten. De lezing is helemaal up-to-date.’

Campus van de toekomst

Naast Veen spreken nog tal van andere deskundigen over onder meer de campus van de toekomst (door Microsoft-medewerkers – ‘het wordt geen commercieel praatje’, aldus Markus), de interactieve bibliotheek van de toekomst,  digitale veiligheid en privacy. Het is slechts een greep uit het volle programma. ‘We willen vooral de mogelijkheden van mediagebruik laten zien, zonder meteen te zeggen dat het zo moet, maar juist zodat er vragen over gesteld kunnen worden.’

De onderwijsdag begint morgen om 9.30 uur. Om 15.30 uur is er een afsluitende borrel met een optreden van Jazz Connection.

Live verslag Punt

Punt doet de hele dag ter plekke verslag van de onderwijsdag. Op de Puntsite verschijnen verslagen, er wordt getwitterd en er wordt een foto-pagina op Flickr gemaakt. In één van de foyers wordt een redactie ingericht, waar bezoekers meteen kunnen reageren op berichten op de Puntsite.[PM]