Werken met moeilijke jongeren

Dit studiejaar zijn de Academies voor Sociale Studies in Den Bosch en Breda de deeltijdopleiding begonnen met een bijzondere samenwerking met een aantal werkveldinstellingen.

Verschillende instellingen

Voor een aantal studenten aan de opleiding worden door Justitiële Jeugdinrichting Den Hey-Acker, instelling voor verslavingszorg Novadic-Kentron, de Raad voor de Kinderbescherming en Reclassering Nederland arbeidsplaatsen beschikbaar gesteld en Avans verzorgt de opleiding.

Komend studiejaar gaat ook Tender Jeugdzorg meedoen. ‘De studenten worden geworven door de instanties. Wij leiden ze op’, zegt docent Frank Philippart.

Zware opleiding

De eerste lichting studenten is nu driekwart jaar bezig. Vijf studenten zijn onderweg afgehaakt. ‘Het is best zwaar. Je moet niet vergeten dat de studenten starten met een nieuwe baan en een deeltijdopleiding. Ze volgen in drie jaar een vierjarige opleiding. Daar komt nog bij dat ze onregelmatige werktijden hebben.’ Bij de volgende selectie van studenten wordt daar rekening meegehouden. Aanmelders worden hier beter opgewezen.

Zeven mensen zijn al voor de start van de opleiding afgehaakt. ‘Die hadden verwacht dat ze met onderhandelen toch een hoger salaris zouden krijgen.’ Alle studenten beginnen namelijk in schaal 6. Als ze de propedeuse halen komen ze in schaal 7. Na afronding van de opleiding krijgen ze een vast contract in schaal 8.

‘Die voorwaarden zijn goed. Ze zijn na afstuderen niet verplicht bij hun organisatie te blijven, terwijl die wel hun opleiding grotendeels vergoed’, zegt Philippart.

Expertisecentrum

Het succes van de deeltijdstudie heeft ook zijn effect op de hele academie. ‘Men begint ons te zien als expertisecentrum voor werken in een gedwongen kader. Verder is er veel meer contact met de praktijk. Dat heeft tot gevolg dat wij bijblijven met het werkveld.’

Philippart verwacht dat volgend jaar nog meer organisaties zich zullen aansluiten bij de deeltijdopleiding. Komend jaar staan er weer veertig arbeidsplaatsen open. [AR]