Avans helpt Den Bosch aan eerlijke handel

Om een Fair Trade Gemeente te zijn, moet Den Bosch aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten kledingwinkels minimaal vier fair trade artikelen verkopen, café’s minimaal twee drankjes en een speelgoedwinkel minimaal één artikel. Een fair trade artikel is duurzaam geproduceerd, onder goede arbeidsomstandigheden en de werknemer krijgt er een eerlijke prijs voor.

Afgelopen jaar is er een Werkgroep Fair Trade Gemeente ontstaan, die Den Bosch aan de titel moet helpen. Daarin zitten organisaties zoals ondernemersvereniging Hartje ‘s-Hertogenbosch, Wereldwinkel, FC Den Bosch en ook Avans Hogeschool.

Studenten houden nulmeting

Op dit moment houden studenten van Avans een nulmeting, om te zien hoeveel fair trade-producten er nu al verkocht worden in Den Bosch. Als de uitkomsten daarvan bekend zijn, benadert de werkgroep ondernemers in de stad om voor eerlijke handel te kiezen.

‘Het kan wat duurder zijn dan een spijkerbroek van twintig euro, maar daar krijg je dan wel wat voor terug,’ zegt werkgroeplid Arie Bijl in het Brabants Dagblad. De iets verhoogde prijs moet geen bezwaar zijn, denkt hij. ‘Een kopje koffie kost misschien twintig cent meer. Dat kan een ondernemer wel doorberekenen aan de klant. Dit is een goede manier om bijvoorbeeld kinderarbeid tegen te gaan.’ [EvG]