Betalen voor gratis universiteit

De virtuele werelduniversiteit werd vorige week gelanceerd op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York.

Oprichter is Shai Reshef, een internetondernemer uit Israel. Volgens Reshef hebben meer dan tweehonderd studenten zich al ingeschreven voor één van de twee bachelorprogramma’s, bedrijfskunde en informatica.

Ontwikkelingslanden

De internetuniversiteit is vooral bedoeld voor studenten uit ontwikkelingslanden die een opleiding aan een gewone universiteit niet kunnen betalen. Iedereen met een middelbareschooldiploma mag zich er inschrijven en wie dat nu doet betaalt helemaal niets. Wel moeten toekomstige studenten eerst twee introductielessen volgen – een vak Engels en een computerles – voordat ze aan één van de veertig bachelorvakken mogen beginnen.

De catch? De opleidingen zijn niet geaccrediteerd, en zullen niet lang gratis blijven. De universiteit wil inschrijvingsgeld vragen en studenten laten betalen voor het maken van tentamens.

Woonplaats bepaalt inschrijfgeld

De woonplaats van de student bepaalt straks de hoogte van het inschrijfgeld, dat zal variëren van 15 tot 50 dollar: iemand uit Noorwegen betaalt dan het hoogste bedrag, een student uit Ethiopië het laagste.

Ook voor tentamens moet straks de portemonnee worden getrokken: de online toetsen zullen 10 tot 100 dollar per vak kosten. Wie de hele opleiding volgt, is voor zijn ‘gratis’ bachelor dan toch nog tussen de 415 dollar (ongeveer driehonderd euro) en 4050 dollar (drieduizend euro) kwijt. [IB/HOP]