Doorbreken van geweldsspiraal

Slachtoffer of dader

De documentaire Impact van huiselijk geweld Geslagen Jaren vertelt het relaas van vier mensen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld. Als slachtoffer of dader. Vooral de impact die dat heeft gehad en nog steeds heeft op hun leven wordt ingrijpend in beeld gebracht door documentairemaker Anne-mieke van den Berg.

Geweldsspiraal

Een man die vertelt dat hij zijn kinderen al vier jaar niet gezien heeft en een vrouw die bang is als haar vijfjarige zoontje gewelddadig wordt. Een andere vrouw die zich over haar kleinkinderen ontfermt omdat ze de geweldsspiraal wil doorbreken. Het wordt allemaal open en indringend in beeld gebracht.

Professionals in de collegezaal die zijn gekomen voor de kenniskring bijeenkomst van het Avanslectoraat zijn na afloop stil. Hoewel ze dagelijks te maken hebben met soortgelijke situaties vinden ze de film heftig.

Anne-mieke van den Berg en één van de personen uit de film zijn bij de vertoning aanwezig en beantwoorden na afloop vragen.

Schaamte wegnemen

‘Hoe kunnen we als buitenstaanders ervoor zorgen dat mensen sneller hulp vragen?’, vroeg een van de mensen in de zaal. ‘We moeten het gevoel van schaamte wegnemen. Men heeft het idee dat ze falen. De maatschappij moet dat gevoel wegnemen’, zegt Anne-mieke van Den Berg.

Geslagen Jaren is ook verkrijgbaar bij Xplora. [AR]