Europees debat tussen Avansstudenten

Nederland gaat op 4 juni naar de stembus om het Europees Parlement te kiezen. Om alvast te bepalen welke partij het beste bij je past, organiseerde Punt een debat tussen politiek actieve Avansstudenten. Het verslag van het Europese debat op Avans lees je terug in Punt12 die vanaf morgen in de bakken ligt. Hieronder alvast een voorproefje.

De vijf studenten gingen vorige week met elkaar in debat over de thema’s die spelen bij de Europese Verkiezingen. Een steeds terugkomend thema is de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Dat bleek ook tijdens het debat een heikel punt.

Geen belemmering Turkije

Erwin Beerens (vierdejaars Chemie in Breda) van GroenLinks, Dennis Tak (derdejaars International Business and Management in Breda) van de PvdA en Peter van Gool (derdejaars Bestuurskunde in Den Bosch) van D66 zien geen belemmering om Turkije te laten toetreden, als het land maar voldoet aan de criteria die Europa hieraan heeft verbonden.

Daniëlle de Clerck (eerstejaars Bestuurskunde in Den Bosch) liet namens de VVD noteren dat het voor Europa gunstig kan zijn om een brug te slaan met de islamitische wereld. Alleen Onno Quispel (derdejaars Bestuurskunde in Den Bosch), voormalig oprichter van Trots op Nederland in Den Bosch, ziet daar geen heil in.

Naar de stembus

Ook bij Avans in Breda komt op 4 juni een extra stembureau te staan. Alle studenten, medewerkers en bewoners van Breda die stemgerechtigd zijn in Breda kunnen die dag stemmen in HF002. [EvG]