HBO-raad wil nieuwe titels niet

Teleurstellend

De koepelorganisatie HBO-raad ziet de toevoeging ‘applied’, als in ‘Bachelor of Applied Sciences’ (BASc) of ‘Bachelor of Applied Arts’ (BAA), niet zitten. In een brief aan de minister, die het gebruik van de titels inmiddels formeel goedkeurde, noemde de raad de voorgestelde titulatuur vorige week ‘uitermate teleurstellend’.

Waarom geeft Plasterk de hbo’ers niet gewoon dezelfde titels – ‘Bachelor of Arts’ (BA) of ‘Bachelor of Science’(BSc) – als academici? Kijk naar Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, zegt de raad: daar mogen professionele bachelors de titels wél voeren. Volgt Nederland het voorbeeld van die landen niet, dan zet ze tweederde van zijn studenten internationaal op een achterstand, zo klinkt het.

Duidelijk verschil

De hogescholen weten echter ook dat universiteiten niet op een gelijkstelling van de titels zitten te wachten. Zij willen een duidelijk verschil tussen hbo- en wo-titels en kunnen zich juist wel vinden in de titels van Plasterk.

De HBO-raad is de kritiek al voor en heeft een subtiel verschil bedacht: hbo’ers mogen zich straks niet los ‘Bachelor of Arts’ (BA) of ‘Bachelor of Science’ (BSc) noemen, maar moeten er altijd het vakgebied bij vermelden. Een afgestudeerde van een hbo-opleiding verpleegkunde mag dus niet ‘BSc’ achter haar naam zetten, maar moet haar volledige titel ‘Bachelor of Science in Nursing’ gebruiken. Of dat verschil groot genoeg is om een einde te maken aan het getouwtrek rond de hbo-titels, is nog maar de vraag. [IB/HOP]